Thursday, August 25, 2011

MENDONGAK KE LANGIT

ASSALAMUALAIKUM WBT.

I was found a lot of lesson from this drama,if you all ada masa can watched it at ASTRO RIA,sebab astrokan LIKE to “ulang-ulang”balik drama diorang,so you all bolehlah tengok,saya just CADANGKAN,bukan MEMAKSA.

First lesson is,kalau dah berjaya tu,janganlah nak lupa pula asal usul kita,bila kita dah mendongak ke langit jangan lupa pula nak tengok balik bumi yang kita dah pijak.misalnya,dah berjaya dapat kerja elok,lepas tu ada kemampuan sikit,JANGANLAH NAK BERLAGAK.baliklah kampung jenguklah mak,ayah..diorang yang telah banyak berkorban untuk kita.ok,so JANGAN JADI KACANG LUPAKAN KULIT.

Second,sejahat mana pun mak,ayah kita,kita kene doakan yang terbaik untuk mereka,sebab tanpa mereka,kita tak ada kat dunia ini.JANGAN JADI ANAK DURHAKA,SYURGA ITU BAWAH TAPAK KAKI IBU.

Third,kita adik-beradik kena hormat-menghormati,sebab walauapapun terjadi ikatan kita tak kan pernah putus.BAK KATA PEPATAH”AIR DICINCANG TAK AKAN PUTUS”.saling tolong-menolong,dan melindungi antara satu samal lain.

Fourth,carilah rezeki yang halal walau dalam apa hal sekalipun,janganlah sampai menjual maruah diri.tak ada jualnya maruah kita ini kat kedai mamak ke,gerai buah ke..so once dah kena bagi tu,jagalah elok-elok.bumi allah ini luas,berjalanlah dan musafirlah,insyallah bertemu nikmatnya yang besar.biar rezeki sedikit janji berkat dan allah redha,pasti cukup untuk keperluan seharian.NIAT TIDAK PERNAH MENGHALALKAN CARA.

Last but not least..jangan dendam tak elok,nanti jadi padah kita sendiri yang susah.DENDAM umpama PISANG BURUK dalam hati kita,kalau dah buruk tu of course jadi BUSUK.tak tau nak kata kalau da h jadi busuk,so MAAFKAN KESALAHAN INSAN,USAH DENDAM BERPANJANGAN.

Itu sahaja untuk kali ini,jaga diri semua.sekian..


1 comment: