Saturday, August 13, 2011

BERSABAR DALAM MENERIMA UJIAN ALLAH SWT

SALAM.
baru pagi tadi,ibu mengkhbarkan kepada saya,seorang saudara perempuan saya,terkena histeria disebabkan kemurungan yang berlaku pada dirinya,saya amat bersimpati dengan keadaanya.kemurungan yang dia alami disebabkan tidak dapat menerima keputusan stpm yang kurang baik,dan gagal menempatkan diri di ipta.
sememangnya apabila benteng kerohanian kita lemah,syaitan akan mudah menyerang.Sebab itu dalam apa sahaja masalah yang kita hadapi, kita kena dekatkan diri dengan allah swt,tapi janganlah hanya mengingati allah ketika susah,ingatlah allah ketika susah dan senang.Insyallah ketika akan sentiasa redha dengan setiap ketentuanya.
Sebagaimana janji Allah S.W.T dalam surah Al-Baqarah,
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
[Surah Al-Baqarah, 2: 286]
oleh itu,yakin dan percaya dengan ketentuan swt,kerana "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah : 216)
setiap yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya.kita kena buka minda kita seluas-luasnya,jangan sempitkan minda kita.Rezeki allah ada di mana-mana terpulang kepada kita untuk mencarinya,"kerana bola yang bulat itu tidak datang secara bergolek,melainkan ada orang yang menendangnya".
Disamping mencari peluang dan alternatif lain untuk menyelesaikan setiap masalah yang kita hadapi.usaha,berdoa dan jangan pernah berputus asa.
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." (Al-Baqarah : 45)
hayati sepotong lirik dari kumpulan hijjaz ini:
Dalam suka hitunglah kesyukuranmu
Dalam senang awasi kealfaanmu
Setitis derita melanda
Segunung kurniaanNya
renung-renungka dan semoga ketika berada dalam keberkatanya di bulan ramadan yang mulia ini.

No comments:

Post a Comment