Monday, November 8, 2010

HIKMAH KEMBARA...


Dalam perjalanan untuk sampai ke destinasi sy melalui benda-benda yang amat menarik bagi saya,namun untuk orang lain saya tidak pasti.Hari itu saya menaiki KTM untuk ke suatu destinasi,ada seorang budak perempuan dan pak cik,budak tu buta,dia guna kaca mata hitam tapi ayah budak tu sangat perihatin kat dia,dia jaga anak dia baik-baik sepanjang perjalanan dalam "train"itu,budak tux biasa naik train tu kot..sebab saya lihat dia hampir jatuh tergolek,tapi nasib baik ayah dia sempat sambut..lepas tu diorang duduk.Budak tu muntah,(minta maaf)..hampir penuh plastik dia saya tengok..kesian juga,saya nak bagi plastik tapi saya tak bawa plastik pula..hurmm..kemudian adalah seorang pakcik tu yang duduk bertentangan dengan pak cik dan budak perempuan tulah..kemudian pakcik tu hulurkan plastik..plastik tu isinya biskut dalam bekas.baik sungguh hati pak cik tu,walaupun dia nak guna plastik tu tapi dia bagi kat org yang lebih memerlukan,selepas itu.hari seterusnya saya naik train lagi,saya duduk dalam train kemudiann ada bunyi "bdebuk"bunyi barang jatuh..saya tengok seorang pak cik berdiri,plastik dia koyak habis air minuman 100plus dengan roti dia jatuh,agak banyak jugalah barang dalam plastik tu..saya nak tolong tapi..saya tak bawa plastik pula..hurmm..adalah seorang abang tu hulurkan plastik kat pakcik tu,kemudian diorang sembang-sembang.kesimpulanya,jadilah rakyat malaysia yang berbudi bahasa dan amalkan sikap suka bantu-membantu..saya terfikir juga kenapa saya tak boleh jadi macam abang dan pak cik yang hulurkan bantuan tu..;)

No comments:

Post a Comment