Sunday, October 31, 2010

CERITERA HARI INI.......


Hari ini pergi Bukit Jalil temankan kawan pergi beli tiket,pertama kali menjejakkan kaki..hmm agak besar juga stadium tu.tapi agak menyakitkan mata kerana sampah-sarap di sana,sini..sangat menyakitkan mata,seperti pusat pembuangan sampah sahaja kesian orang yang membersihkan kawasan tu,mesti dia penatkan.Bagaimana kita mahu mencapai minda kelas pertama sekiranya rakyat Malaysia masih seperti ini,masih tidak tahu menjaga kebersihan,masih tidak ada kesedaran tentang kebersihan,kerana kebersihan itu sebenarnya melambangkan identiti rakyat Negara itu sendiri.Bertanya saya dalam hati,apa pula pandangan orang asing yang datang ke Negara kita ini,apabila melihat sampah-sarap yang begitu banyak sekali,aduhaii rakyat Malaysia..marilah kita bersama-sama menjaga kebersihan Negara kita yang tercinta ini..terkenang pula kampung halaman kat sabah,walaupun daerah pedalaman tapi keadaanya masih terkawal,rindunya kehijauan Tenom daerah kesayanganku.
Pertama kali berjalan-jalan kat KL x la best sgt biasa saja,saya terpandang penjara pudu yang penuh bersejarah itu..x sangka boleh lihat depan mata,ialah selama ni tengok dalam tv saja,x rasa sangat,tapi bila berhadapan terasa bangunan bersejarah itu sungguh unik,walaupun sekarang dalam proses untuk diruntuhkan,tapi unik dan x silap saya dibina pada tahun 1896,kalau salah minta maaf hehe..saya terasa sangat keunikanya..sayang sekali ,kenapa bangunan bersejarah seperti itu dilenyapkan oleh pembangunan yang hanya mementingkan kemegahan tetapi tidak ada nilai dan sejarahnya tersendiri..semoga saja penjara pudu itu segar dalam ingatan setiap rakyat Malaysia,dan kekal dalam lipatan sejarah Negara Malaysia.
Berjaya Time Square mega mall..terpegun seketika melihatnya,cantik..memang cantik..seronok berjalan-jalan kat sana,namun jangan dillalaikan oleh keindahan dunia,walau di mana sahaja kita berada ingat perintah allah swt,bahawa solat itu wajib bagi setiap umat islam,dan solat adalah tiang agama.Oleh itu,saya pun bersolat dahulu sebelum meneruskan perjalanan seterusnya.:)
Saya terkesima seketika ketika melihat iklan yang ditampal di dinding stesen monorel KL,hmm kes budak hilang..ya allah banyaknya berita tentang kehilangan anak-anak sekarang ini,kasihan mereka apalah yang terjadi kat buadak tu,x ingat sangat nama budak tu,dia hilang sekitar bulan jun mungkin saya tidka pasti.kemudian iklan yang sama kat KL senterl,tp ada seorang lagi ikalan budak hilang bulan 10 september rasanya dia hilang,ya allah ke mana anak2 itu pergi?kepada ibu bapa yang berada di luar sana saya bukan siapa-siapa untuk mengingatkan anda,tapi saya risau sekiranya benda yang sama berulang kembali dan kadang-kadang benda ini menakutkan kita semua,hati-hati dan sentiasa awasi anak-anak anda.semoga anak-anak anda sentiasa berada dalam keadaan selamat.
Itu saja untuk hari ini sekian..........................asalammulaikum.

No comments:

Post a Comment